שוק הנדל"ן באורנית. אוגוסט 2023

שוק הנדל"ן בישראל נמצא בשלב מכונן ומשתנה, המושפע במיוחד מהדינמיקה הפוליטית המשתנה והריבית הגבוהה. בשום מקום זה לא ניכר יותר מאשר ביישוב הקטן אורנית, בו מתבצעות מעט עסקאות, אך המחירים אינם יורדים באופן דרמטי.

המצב הפוליטי במדינה משפיע באופן נרחב על שוק הנדל"ן. השוק מגיב גם למהפכות פוליטיות וכלכליות. כשאנחנו נכנסים לעידן של חוסר יציבות פוליטית, השוק נכנע לחוסר וודאות, ונראה כי לעתים קרובות הוא עומד על שמריו.

לעומת זאת, הריביות הגבוהות שקבע הבנק המרכזי הופכות את המשכנתא לבלתי משתלמת. ריבית גבוהה זו מגבילה את יכולת הרכישה של הקונים, במיוחד צעירים המנסים לקנות את בתיהם הראשונים, מצב המוביל לירידה בעסקאות ולחימום יתר של השוק.

אז איך אורנית מתמודדת עם המצב הזה? נראה כי אורנית, למרות היותה יישוב קטן, מתמודדת עם המצב הכלכלי המחמיר. מחירי הנכסים יורדים אם כי בקצב מתון יותר מאשר במקומות אחרים במדינה.

מצד שני, כמו שאר חלקי המדינה, מספר העסקאות נמוך. הקונים מהססים, חוששים מהשוק והריבית הגבוהה. כשמסתכלים על הנתונים, המצב נראה מאתגר עוד יותר באורנית. יש כאן משהו ייחודי:

מה יכול להעיר את שוק הנדל"ן באורנית? התשובה עשויה להיות בפרויקטים של התחדשות שישפרו את הסביבה  וישדרגו את הנכסים. אולי תוכנית להנגשת דיור לצעירים ומשפחות צעירות יכולה גם היא לעזור. אבל זו רק ההתחלה. הדרך לשיפור המצב הכלכלי באורנית ארוכה ומלאה באתגרים.

כפי שקורה לעיתים קרובות, התשובה לא תהיה פשוטה או מהירה.המסע צריך להתחיל בשינויים.  באורנית יהיה ראש/ת מועצה חדש/ה ובתקווה לשינוי חזותי ושדרוג תשתיות. בלי זה, אנו עשויים להמשיך לראות את אותן תוצאות שאנו עדים להן כעת.