המדריך ללקיחת משכנתא

מגוון מסלולי המשכנתא שניתן לקחת כיום הוא רחב ומורכב מאד. רוב האנשים אינם בקיאים בפרטים הקטנים של המשכנתא עליה הם חתומים. בחירה נכונה של משכנתא יכולה לחסוך לכם הרבה מאד כסף. מסלולים שונים, למשל, מאפשרים לשנות את תנאי ההלוואה תוך כדי תקופת ההחזר, ולכן חשוב לעקוב אחרי ההתפתחויות ולנצל הזדמנויות.

להלן עשר עצות ללקיחת משכנתא:

1. כדי לא להגיע למצב שקשה לעמוד בתשלום החוב, יש לוודא שסכום ההחזר החודשי אינו עולה על 30% מההכנסה החודשית נטו של משק הבית.

2. חשוב להכין שיעורי הבית,הכינו רשימה: כמה כסף אתם צריכים? כמה יש לכם עכשיו? כמה תוכלו להחזיר בכל חודש? כמה כסף יתפנה לכם בוודאות בשנים הקרובות. בדף הזה תמלאו את ההצעות שקיבלתם מהבנקים בנוגע למסלולים השונים, ואחרי שתבחרו את המסלול שמתאים לכם, בקשו הצעות לריבית עבור המסלול שבחרתם.

3. כשמשווים בין שיעורי ריבית בבנקים שונים, חשוב לוודא שמדובר בריבית האפקטיבית השנתית.

4. את ההצעות מהבנקים יש לבקש בכתב. חשוב לזכור: הריבית שהציעו לכם נשארת בתוקף במשך 10 ימי עסקים בלבד.

5. תנאי המשכנתא משתנים מבנק לבנק, מסניף לסניף ואפילו מיום ליום. לדוגמא, מוקש רציני נעוץ בנוסחת החידוש בהלוואות במסלול של ריבית משתנה. זו יכולה לנוע בין ממוצע ריביות, ועד ממוצע ריביות ועוד 1.5% בשנה (הצעה גרועה מאוד, כמובן).

6. התאימו את המשכנתא למצבכם הפיננסי. אתם הולכים להגדיל את המשפחה או, לחלופין, אתם לקראת סיום הלימודים וצופים עלייה ניכרת בשכרכם? קחו זאת בחשבון, אם יש לכם תוכנית חיסכון משמעותית, שנפתחת בקרוב, כדאי לקחת משכנתא בגובה החיסכון, אך במסלול שמאפשר פירעון מוקדם ללא קנס. יש משכנתאות שמאפשרות בשנים הראשונות לשלם החזרים חלקיים בלבד (למשל, רק את הריבית) או שתחילת ההחזרים נדחית למועד מאוחר יותר..

7. ברגע שמתעוררים קשיים בהחזרים, יש להודיע על כך מיידית לבנק ולנסות להגיע לפריסה יותר נוחה.

8. בואו לבנקים כמו לפגישת עסקים, כי המראה קובע, לאחר שקבעתם פגישה מראש בטלפון.

9. ענף המשכנתאות הוא שוק, אם לא תתמקחו, תהיו הפראיירים היחידים שמשלמים ריבית טבלה.

10. השוק מצוי במיתון, וזה הזמן ללחוץ על קבלנים שיתנו לכם הלוואות בריבית נמוכה.