לקניית נכס יש הוצאות

החלטתם לרכוש דירה? אם כן, כדאי שתשריינו עוד קצת כסף מעבר למחיר הסגירה.

דמי תיווך
נכון שישנם עדיין אנשים אשר נעזרים בעיתון ובאינטרנט, אולם יותר ויותר אנשים נדרשים לשירותיו של מתווך בכדי למצוא את דירת חלומותיהם.

כבר בביקור הראשון שלכם בדירה הפוטנציאלית בליווי המתווך תידרשו לחתום על טופס המחייב אתכם לשלם דמי תיווך אם תרכשו את הנכס. המתווך ידרוש לרוב דמי תיווך בשיעור ‭2% -1.5%‬ ממחיר הנכס.

עורך דין
ברכישת נכס יד שנייה שכר הטרחה של עו"ד נע בין 0.5% – 1% מערך הנכס. אם רכשתם דירה מקבלן, עליכם לשלם שכר טרחה לעורך-הדין מטעם הקבלן. שכר
הטרחה עומד בדרך כלל על כ‭+ 1.5%-‬ מע"מ ממחיר הדירה. רוב רוכשי הדירות אינם מסתפקים ובצדק, בייצוג על-ידי עו"ד מטעם הקבלן ושוכרים עורך דין מטעמם.

עלויות נוספות על המחיר ההתחלתי ברכישת דירה מקבלן נובעות מהצמדת התשלומים העתידיים לקבלן למדד המחירים לצרכן או למדד תשומות הבנייה.

תשלומים למדינה
רישום בטאבו ורישום בית משותף: כאשר רוכשים דירה מקבלן, החוזה מחייב את רוכש הדירה לשלם עבור פעולות שונות שיעשה הקבלן לאחר מסירת הדירה. מדובר בעלויות של התשריטים, המדידות והאגרות הנגבות עבור רישום הבית המשותף ועשויות להגיע לסכום של כ‭1,000-‬ דולר.

קניית דירה כרוכה גם בתשלום מס רכישה, שהוא המס העיקרי המוטל על רוכשי הדירות. במקרה של דירה יחידה, מס הרכישה בגין רכישת דירת מגורים מחולק ל‭3-‬ דרגות, וזאת על-פי שווי הדירה.

במקרה של רכישת דירה שנייה הרוכש לא ייהנה מההקלה של השלב הראשון במדרגות המס ‭0%)‬ מס‭,(‬ אלא ישלם מס לפי מדרגות מס.

עלויות המימון
רובם המכריע של הרוכשים נדרשים ליטול הלוואת משכנתה לרכישת הדירה. עוד בטרם תשלמו את עלויות המשכנתה לבנק תידרשו להוציא כספים על כמה הוצאות נלוות במסגרת הבירוקרטיה שבנטילת ההלוואה. הערת אזהרה בטאבו , משכון הנכס, מכתב מנוטריון. הבנק גם ידרוש הערכת שמאי של הנכס, שאותה תידרשו לממן מכיסכם.

בנוסף, במשך השנים תשלמו עבור ביטוח חיים וביטוח נכס (המחויבים בעת נטילת המשכנתה‭.(‬ וישנה גם עמלה על פתיחת תיק משכנתה.

יום הכניסה לבית
שיפוץ הדירה נחשב כיום בעיני רבים לחובה. מדובר בעולם שלם ללא גבולות, המציע לצרכן הישראלי מגוון אדיר.

כמו כן, המעבר והכניסה לבית החדש גוררים הוצאות נוספות: למשל, חיבור למערכות החשמל, , והוצאות ההובלה.