נסח טאבו – כדאי לשים לב !!!

אם אתם עומדים לבצע עסקת נדל"ן, חשוב שתוציאו נסח טאבו – בין אם אתם המוכרים ובין אם אתם הקונים
גם אם אתם המוכרים משוכנעים שהכל בסדר, קיימת אפשרות שעל הנכס הוטלו עיקולים שלא ידעתם עליהם. כך קורה, למשל, אם אתר עתיקות התגלה במקום. הודעות עלולות להישלח לכתובת ישנה או בלתי מדויקת – והקונה עלול להאשים אתכם שניסיתם לרמות אותו. שווה לבדוק.

גם אם אתם בעלי נכסים שאינם עומדים למכירה, במיוחד כשמדובר בנכס שעבר אליכם בירושה, קיימת תופעת זיופי בעלויות. מומלץ מאוד להוציא לפחות פעם בשנה נסח טאבו של נכסי ירושה, כדי לבדוק שאיש לא ניסה להכניס שינוי בבעלויות.

בדקו היטב שהבעלות על הנכס היא של מי שמתיימר להיות הבעלים. אשרו זאת מול תעודת הזהות שלו. בעבר לא היה נהוג רישום טאבו עם תעודת הזהות של הבעלים: אם המספר אינו מופיע, דירשו שהבעלים ירשום אותו בטאבו, בהליך המלווה בתצהיר שלו ושל אדם זר המפרט איך הנכס הגיע לידי הבעלים.
אם נתקלת בכיתוב הערת אזהרה – זהו רמזור אדום. ההערה מזהירה אותך מבעיות בהשלמת העסקה. בדקו כל הערה לגופה. כשמדובר בבית משותף שלא נרשם בטאבו, כמקובל בכל הבתים החדשים, הערות האזהרה של רוכשי הדירות הן כלליות ולא מתייחסות לנכס הספציפי. יש לפנות לרושמי ההערות או לעורכי הדין שלהם כדי לברר למי מתייחסות הערות האזהרה, כדי לוודא שדירה לא נמכרה פעמיים. אם יש הערות אזהרה לטובת בנקים או נותני משכנתאות חשוב לבדוק שהן לא מתייחסות לשטח הספציפי של דירתכם.

בדקו הערות לטובת רשות העתיקות. אזורים שלמים בישראל נושאים הערות כאלו, וכל עסקת מקרקעין המתבצעת בהם מותנת בבדיקה ובאישור של הרשות – מה שכרוך בהוצאה נוספת.
בנסח הטאבו נרשמים עיקולים מנושים, כמו מע"מ, מס הכנסה, הערות בדברי כונסי נכסים ומנהלי עזבון. כל הערה משמעותית: גם אם אתם יכולים לבצע את העסקה, היא עדיין כפופה להערה.
קבלת נסח באמצעות האינטרנט היא שיטה מוצלחת ומומלצת, אם כי יש להקפיד ולקבל בדואר נסח חתום על ידי הטאבו – כי לנסח שנשלח באמצעות המייל בלבד, כשהוא בלתי חתום, אין תוקף משפטי.
כדאי לדעת: מרבית קרקעות המדינה נמצאות בבעלות מינהל מקרקעי ישראל, ממנו אין אפשרות להוציא נסח. גם כאשר המינהל מנפיק אישור יש בו סעיף שהוא אינו אחראי למידע, בעוד שהמידע שמקבלים מהטאבו מהווה ראיה לאמיתות תוכנו.