אישור עקרוני מהבנק למשכנתאות

רבים שרוכשים דירה חדשה או מיד שנייה פונים לעיתים לאחד מבנק למשכנתאות כדי לקבל
סיוע ברכישת הדירה. אולם, לפני חתימה על חוזה מכר יש לקבל מהבנק למשכנתאות אישור עקרוני. האישור העקרוני הינו מסמך שניתן לרוכש לאחר שהוא הגיש בקשה להלוואה לבנק למשכנתאות ממנו רוצה לקבל הלוואה לרכישת הדירה. לכן, לאחר שהרוכש עמד בכל התנאים שהבנק קבע לו, הבנק נותן לרוכש אישור עקרוני, לפיו הבנק מסכים לתת לרוכש הלוואה בסכום ובתנאים מסוימים שנקבעו מראש, כולל גובה הריביות. חשוב לזכור, כי האישור העקרוני תקף, בדרך כלל, לכל היותר ל – 12 ימים מיום הנפקת האישור.

נשאלת השאלה, מה חשיבותו של האישור העקרוני לפני חתימה על חוזה מכר?

החשיבות רבה היא,מאחר ולפני חתימה על חוזה מכר אתם צריכים להיות בטוחים שיש לכם את כל ההון הדרוש כדי לרכוש דירה ולשלם את כל העלויות מסביב לרכישה.

שימו לב,כי בחוזה המכר אתם נדרשים לשלם את מחיר הדירה בהתאם למועדים הקבועים מראש בחוזה ויש סנקציות משמעותיות אם התשלום יבוצע באיחור. כעת תארו לעצמכם מצב, לפיו לפני חתימה על הסכם מכר פניתם לאחד מבנקים למשכנתאות כדי לברר מה הם התנאים וגובה הריביות, קבלתם את כל הפרטים הנדרשים אולם, לא דרשתם את האישור העקרוני מראש. אתם בטוחים, כי היום לאור שוק תחרותי בענף המשכנתאות, "הבנקים עומדים בתור", אבל יתכן, כי לאחר החתימה על החוזה, תדרשו למסור לבנק מסמכים נוספים,כגון: מידע נוסף על עיסוקכם, מצבכם הכספי וכו'. למה לקחת סיכון מיותר?!? שמא לא תעמדו בזמנים הקבועים בהסכם.

לעניין הגבלת תוקף של האישור העקרוני של 12 יום, הרי שתוקף האישור הזה הוא בעניין גובה הריבית שנשמרת לטובתכם לפרק זמן מסוים לצורך קבלת הלוואה. מה שחשוב יותר עבורכם, כי באישור העקרוני רשום במפורש באלו תנאים תועמד לכם ההלוואה ואלו מסמכים, עליכם להביא לבנק לפני קבלת ההלוואה..

במלים אחרות, לאחר שיש בידכם אישור עקרוני מהבנק תוכלו לגשת בשקט לחתימה על חוזה מכר וזאת, בתנאי שיש להם הון עצמי מספיק ואין שום הגבלה חוקית ו/או אחרת לרכוש את הדירה.